Idegen nyelvi oktatás
Iskolánk hagyományosan nagy hangsúlyt fektet az idegen nyelvek oktatásának magas színvonalára. A tanulók két idegen nyelv, az angol és a német közül választhatnak.
Alapelveink
Az idegen nyelvek oktatása során igyekszünk tanulóinkat a mindennapi életben jól használható, gyakorlatias nyelvtudáshoz juttatni. Ezért nyelvóráinkon tevékenykedtető, kommunikáció központú nyelvoktatást valósítunk meg.
A nyelvtanítás hatékonyságát csoportbontásokkal növeljük. Az egyes évfolyamokon azok létszámától függően törekszünk kis létszámú (14-16 fős) nyelvi csoportok kialakítására, hogy tanulóinknak minél több idegen nyelvi megszólalásra adjunk lehetőséget.
Első és második osztályban a gyerekeket életkori sajátosságaiknak megfelelően dalok, mondókák és játékok segítségével vezetjük be a tanult idegen nyelv hangzásvilágába, alapszókincsébe. Örömteli, sikerélményt nyújtó nyelvi órákkal érzelmileg alapozzuk meg a felsőbb évfolyamok nyelvi tanulmányait. Ezeken az évfolyamokon a gyerekeknek még nem kell idegen nyelven írniuk és olvasniuk. A második évfolyam 2. félévtől van osztá lyzás . A tanulók szöveges értékelést és sok pozitív megerősítést kapnak Pedagógusaink közül többen elvégezték az Angolkalauz program akkreditált képzését.
Az idegen nyelvi csoportokba való bejutás rendje
A csoportbontások az első, második és a harmadik osztályban a tanult idegen nyelv (angol-német) és a gyereklétszám szerint történnek. Negyedik osztálytól a jobban terhelhető tanulók tagozaton tanulhatják tovább az angol nyelvet. A csoportok kialakításának a rendje a következő:
1. Első osztályban a szülők és a tanulók szabadon választhatnak az angol és a német nyelv között. A választott nyelvet az első és a második évfolyamon heti egy játékos foglalkozáson tanulják a diákok.
2. Harmadik osztálytól a tanulók heti két tanórában folytatják idegen nyelvi tanulmányaikat. Ezen az évfolyamon kezdenek a gyerekek ismerkedni az idegen nyelvű olvasással és írással.
3. Negyedik osztálytól a tagozatra bejutott tanulók emelt óraszámú angol csoportban folytatják idegen nyelvi tanulmányaikat.
4. Az emelt óraszámú angol csoportokba kerüléshez a 3. osztály 2. félévében megírt felmérések eredményeit vesszük figyelembe. A következő tantárgyak mérésének összesített eredményei határozzák meg az emelt óraszámú angol csoportba kerülő tanulókat:
- irodalom: szövegértés,
- nyelvtan: helyesírás, nyelvhelyesség, nyelvi logika (két mérés),
- matematika: általános logikai készség,
- angol: íráskészség, olvasás és szövegértés, írásbeli és szóbeli kommunikációs készség.
5. A felmérők összeállításában az alsós munkaközösség és a Humán (idegen nyelvi) munkaközösség tagjai vesznek részt.
6. A kerettanterv által biztosított órakeretek a következő óraszámokat teszi lehetővé a tagozatos nyelvi csoportokban:
- 4-5. évfolyam: heti 5 nyelvóra,
- 6. évfolyam: heti 5 nyelvóra
- 7-8. évfolyam: heti 5 nyelvóra.
A 7. és 8. évfolyamon heti 2 óra nulladik vagy hetedik órában kerül megtartásra
7. Az alapórás nyelvi csoportok a 4-8. évfolyamokon heti 3 órában tanulják a választott idegen nyelvet.
8. Az emelt óraszámú és az alapórás nyelvi csoportok között igyekszünk biztosítani az átjárhatóságot:
- Aki nem képes megfelelni a tagozat magasabb szintű követelményrendszerének, azt - elsősorban a gyerek saját érdekeit szem előtt tartva - a tanárok alapórás csoportba helyezhetik át. Ha egy tanuló esetében felmerül ennek lehetősége, a szülőt két hónappal előbb írásban tájékoztatni kell.
- Azoknak a tanulóknak, akik az alapórás csoportban tanulnak, lehetőséget biztosítunk, hogy kitűnő előmenetel esetén, és a nyelvet tanító pedagógus javaslata alapján a tagozatra bejuthassanak. Ennek feltétele egy házi szintfelmérő dolgozat sikeres megírása, illetve egy szóbeli beszámoló. Erre legkorábban az ötödik, legkésőbb a hetedik évfolyamon van lehetőség, kizárólag a tanév elején. Ennek a menete a következő: egy kérelmet kell írni az intézményvezetőnek és tájékoztatni kell a nyelvet tanító szaktanárt is a tanév végén, hogy a következő tanév elején tagozaton szeretné folytatni tanulmányait A tagozaton tanító szaktanártól megkapják a tananyagot, amiből a következő tanév elején fogja megírni szintfelmérőt.
Programok, események
Iskolánk nyelvi munkaközössége igyekszik a nyelvoktatás iskola kereteit tágítani, s tanórán kívüli, élményszerű programok segítségével a tanult idegen nyelv kultúráját, hagyományait is megismertetni, s diákjaink számára átélhetővé tenni. A tanév során több alkalommal szervezünk a gyerekek számára játékos programokat, vetélkedőket. A tanulók körében rendkívül népszerűek a minden évben megrendezett jelmezes Halloween partik, az Oktoberfestek és a karácsonyi bulik, amire a gyerekek „cracker” készítésével készülnek. Iskolánk jó kapcsolatban áll a Kispesti Német Nemzetiségi Önkormányzattal, akik különböző programokkal támogatják iskolánkat. A német nyelvet tanuló gyermekek részére ősszel egynapos ausztriai utazás szerveznek a szaktanárok. Az angol nyelvet tanulók többször vettek részt a Student Lines Utazási Iroda angliai útjain.
Versenyek
Fontosnak tartjuk, hogy tanulóink idegen nyelvi tudása minél több módon megmérettessék, ezért diákjaink kerületi, budapesti és országos versenyeken indulnak. A versenyeken rendre elért kitűnő eredményeikkel iskolánk hírnevét öregbítik.
A tanév során szerzett tudásáról, képességei, készségei fejlődéséről minden diákunk - alapórás és tagozatos csoportokban egyaránt - a tanév során szervezett iskolai tanulmányi versenyen ad számot. A verseny legjobbjait oklevéllel s apró ajándékokkal jutalmazzuk.
Leendő elsősöknek
Néhány szóval szeretnénk bemutatni és elmondani, miért is jó KÓSOS–nak lenni. TovábbElérhetőségeink
Cím: 1192 Budapest, Hungária út. 28.
Tel./Fax: 282-9997
E-mail: koskaroly@iskola.kispest.hu
Az Alapítvány célja a Kispesti Kós Károly Általános Iskola nevelő-oktató munkájának támogatása. Bővebben